Resmi Dilantik Jadi PM Malaysia, Inilah Susunan Kabinet Mahathir

Kabinet pemerintahan Malaysia di bawah Perdana Menteri Mahathir Mohamad resmi dilantik hari ini setelah mengucapkan sumpah di hadapan raja Yang Dipertuan Agong Sultan Muhammad V, di Istana Negara.
John Andhi Oktaveri | 21 Mei 2018 20:26 WIB
Perdana Menteri Malaysia yang baru, Mahathir Mohamad diapit oleh presiden Amanah Mohamad Sabu (kiri), presiden PKR Wan Azizah Wan Ismail, dan sekretaris jenderal DAP, Lim Guan Eng (dua dari kanan) dalam konferensi pers di Petaling Jaya, Selangor, Malaysia pada Jumat (11/5/2018) - Reuters

Bisnis.com,  JAKARTA—Kabinet pemerintahan Malaysia di bawah Perdana Menteri Mahathir Mohamad resmi dilantik hari ini setelah mengucapkan sumpah di hadapan raja Yang Dipertuan Agong Sultan Muhammad V, di Istana Negara.

"Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan barisan Menteri Persekutuan telah menghadap Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V untuk upacara sumpah jabatan dan setia serta sumpah rahasia sebagai Menteri Persekutuan," demikian bunyi siaran pers Kantor PM Malaysia sebagaimana dikutip CNN.com, Senin (21/5).

Daftar daftar nama susunan nama kabinet tersebut terdapat nama Wan Azizah Wan Ismail sebagai Wakil Perdana Menteri.  Istri pejuang reformasi Anwar Ibrahim itu pun sekaligus menjadi wakil PM perempuan pertama di Malaysia.

Salah satu nama yang menjadi sorotan adalah Maszlee Malik sebagai Menteri Pendidikan. Selain karena Maszlee minim pengalaman politik, posisi ini juga menjadi perhatian karena sebelumnya jabatan itu sempat akan diambil oleh Mahathir.

Keputusan tersebut menuai pertanyaan publik yang menyoroti janji kampanye Pakatan Harapan, koalisi penyokong Mahathir dalam pemilihan umum 9 Mei lalu.
Melalui manifesto bertajuk Buku Harapan, koalisi tersebut memaparkan 60 janji. Pada janji nomor 12 terdapat kutipan, "Perdana Menteri tidak akan memegang jabatan menteri lain, terutama jabatan Menteri Keuangan."

Namun, janji tersebut tak menyinggung jabatan wakil perdana menteri sehingga Wan Azizah dapat merangkap jabatan Menteri Perempuan dan Pembangunan Keluarga.
Secara keseluruhan, daftar nama 13 menteri tersebut mencakup perwakilan dari empat partai anggota koalisi Pakatan Harapan, yaitu PPBM, Parti Keadilan Rakyat (PKR), Amanah, dan Democratic Action Party (DAP).

Menurut seorang pejabat dari kantor PM Malaysia, daftar menteri ini masih akan bertambah dan akan diinformasikan lebih lanjut. Mahathir sendiri sudah dilantik sehari setelah dinyatakan memenangkan pemilu pada pekan lalu. Dengan kemenangan itu, Mahathir membawa Pakatan Harapan menumbangkan Barisan Nasional, koalisi yang sudah berkuasa sejak Malaysia merdeka enam dekade silam.

Berikut jajaran kabinet pemerintahan Malaysia:

Perdana Menteri
1. Tun Dr Mahathir bin Mohamad (Bersatu - Langkawi)

Wakil Perdana Menteri
2. Datuk Seri Dr. Wan Azizah binti Wan Ismail (PKR - Pandan)

PPBM:
3. Menteri Dalam Negeri: Tan Sri Muhyiddin bin Yassin
4. Menteri Pendidikan: Dr Maszlee Malik
5. Menteri Pembangunan Luar Bandar: Puan Rina Harun

PKR:
6. Menteri Wanita dan Pembangunan Keluarga:
Datuk Seri Dr Wan Azizah binti Wan Ismail
7. Menteri Perekonomian: Dato Seri Mohamed Azmin bin Ali
8. Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan: Puan Zuraida Kamaruddin

DAP:
9. Menteri Keuangan: Lim Guan Eng
10. Menteri Transportasi: Anthony Loke Siew Fook
11. Menteri Komunikasi dan Multimedia: Gobind Singh Deo
12. Menteri Tenaga Kerja: Kulasegaran s/o V. Murugeson

Amanah:
13. Menteri Pertahanan: Haji Mohamad bin Sabu
14. Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani: Haji Salahuddin Ayub
15. Menteri Kesehatan: Dr. Haji Dzulkefly bin Ahmad 

Tag : mahathir mohamad
Editor : Sutarno

Berita Terkait



Berita Terkini Lainnya



Top